חדשות

רפורמת הקנאביס נמשכת: חולים קשים יוכלו לקבל קנאביס רפואי ללא רשיון

פחות ביורוקרטיה: משרד הבריאות מקדם יוזמה להחרגת קנאביס רפואי מפקודת הסמים המסוכנים עבור חולים קשים במחלות אונקולוגיות, מחלות מעיים דלקתיות, אפילפסיה, פרקינסון ו-HIV

קנאביס רפואי. צילום: שאטרסטוק

משרד הבריאות הודיע בסוף השבוע האחרון (ה') כי הוא יוזם החרגת קנאביס רפואי מפקודת הסמים המסוכנים, כך שמטופלים מסוימים הזקוקים לחומר הזה ומוצריו יוכלו לקבלו באמצעות מרשם בלבד, ללא צורך ברשיון מיוחד. עדיין לא ברור מהן עמדות משרדי המשפטים ובטחון הפנים בנושא.

קנאביס מוגדר כסם מסוכן בפקודת הסמים ולכן קבלת רשיון לצריכתו כרוכה בביורוקרטיה סבוכה מול היחידה לקנאביס רפואי (יק"ר) במשרד הבריאות. אלא שהמהלך שיוזם עתה המשרד יאפשר למטופלים בני 18 ויותר העומדים בקריטריונים שייקבעו וצורכים עד 40 גרם קנאביס רפואי בחודש, לזכות בפטור מרשיון. הפטור יהיה מוגבל למוצרי קנאביס שבפיקוח הנמכרים בבתי מרקחת ומחייבים מרשמים של רופאים שהוסמכו לרשום קנאביס.

הפטור מהרשיון יוגבל לטיפול במחלות אונקולוגיות, מחלות מעיים דלקתיות, אפילפסיה, פרקינסון, HIV ואפילפסיה קשה אצל קטינים. יש כוונה להחריג גם מוצרים שאינם כוללים את החומר הפעיל THC, למשל אלו שמכילים קנאבידיול (CBD) בלבד.

יעקב ליצמן, המיועד לשמש סגן שר הבריאות בממשלה הבאה, אמר לחדשות ערוץ 12: "החלטתי לאמץ את עמדת גורמי המקצוע במשרד ולאפשר מתן מרשם במקום הצורך ברשיון למצבים רפואיים מסוימים שאבחנתם ברורה. אין מדובר בלגליזציה. רק מי שיורשה רפואית להשתמש בחומר הזה יוכל לקבלו בבית מרקחת מורשה. ההליך הוא לשם הקלה בהליכי הביורוקרטיה ומיועד לציבור החולים הקשים".

בדיווח על כך ב"הארץ" נמסר כי משרד הבריאות יפרסם בקרוב טיוטת תקנות לקבלת הערות הציבור.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר: "המהלך הזה הוא שלב נוסף בהקלה על מטופלים והפיכת הקנאביס הרפואי למוצר רפואי כמו כל מוצר אחר".

חברת בזלת פארמה, העוסקת בייצור קנאביס רפואי, מסרה בתגובתה: "החלטת סגן השר חשובה ומתבקשת והיא הולכת להקל ולסייע לאלפי ישראלים המתמודדים עם מחלות קשות ומכאובים יומיומיים. מעבר לכך, ההחלטה היא צעד נוסף ומשמעותי בהפיכת ישראל למובילה בתחום הקנאביס הרפואי והבעת אמון בתחום שעתיד להפוך לאחד מקטרי הצמיחה המובילים של המשק הישראלי בשנים הקרובות".

נושאים קשורים:  קנאביס רפואי,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  רשיון לקנאביס,  חדשות,  חולים אונקולוגיים
תגובות
אנונימי/ת
20.05.2019, 21:50

כמה זמן יקח להתפכח מטרפת הקנאביס הזאת? אפילו פרופ׳ רפאל משולם, חלוץ מחקר הקנאבינואידים, אמר שהחומרים לא נבדקו עדיין באמות מידה מקובלות של מחקר קליני.

21.05.2019, 06:50

יש כבר לא מאט מטה-אנליזות שמדגימות יעילות לא גבוהה. אבל בעניין מעורבים אינטרסים כלכליים, יחסי ציבור טובים, תחושת "מים גנובים יימתקו" ובעיקר סבל ויאוש של בני אדם. כל אלו הינם מרשם בדוק להתפכחות בעוד עשור לערך...

אנונימי/ת
21.05.2019, 07:45

לא צוין דבר לגבי טיפול כאב כרוני לא מאוזן, כאינדיקציה עיקרית למתן קנביס
לא רק לחולים אונקולוגיים גם לקבוצות חולים קשים אחרים כחלק מהטיפול תמיכתי

אנונימי/ת
26.05.2019, 21:20

מה הבעיה לאזן כאב עם קנביס? פיתרון טוב ובגלל כל יחסי הציבור, המים הגנובים ושאר הנימוקים שהועלו פה, הקומפליינס בשמיים, אז למה אנחנו לא מרוצים???

אנונימי/ת
31.05.2019, 18:11

אנו עוברים בתכשיר שטרם הוכחה תועלת עבורו בעבודות מדעיות.
למרות דיווחים סוביקטיבים של מטופלים ( שגם לגביהם אין הוכחה כי הקנאביס פועל על הסימפטום עבורו ניתן, למשל כאב, או רק יוצר תחושת רוגע, ישנוניות או סוטול ), נכון להיום קיים פער בין התאוריה לקליניקה. ולא נזכיר את סוגית בטיחות התכשיר שמוטלת במצבים רבים בספק.
לא די שהפצת הקנאביס איבדה שליטה, וטרם ניתנה הדעת לגבי מנגנוני בקרה, החזרה/ השמדה בהעדר תועלת, ועוד ממשיכים לדהור קדימה בהקלת המתן והפחתת הבקרה והמעקב.
כשמבריאים צעירים ישארו תלויים בקנאביס, כשילדים וצעירים בטיפול ממושך יפגינו את הפגיעות הקוגניטיביות המוכחות, כשהאלימות ותאונות הדרכים הקשות יגברו, אולי אז תיפקחנה העיניים כי קנאביס ו" טבעי , יעיל ובטוח ", אינם חד הם.