חדשות

משרד הבריאות: אפשר ליטול תרופות נגד צינון המכילות פסאודואפידרין

סוכנות התרופות האירופאית מבקשת להזהיר מפני תופעות לוואי נוירולוגיות ולבביות בנטילת תכשירי פסאודואפידרין | משרד הבריאות בהודעה מרגיעה לציבור: אפשר להשתמש בתרופות בהתאם להנחיות הקיימות

תרופות לצינון (צילום: שאטרסטוק)

סוכנות התרופות האירופאית מבקשת לעדכן את עלוני התכשירים המכילים את החומר הפעיל פסאודואפידרין, בשתי תופעות לוואי נוספות: תסמונת אנצפלופתיה אחורית הפיכה (PRES) ותסמונת התכווצות של כלי הדם המוחיים (RCVS). פסאודואפידרין הוא החומר הפעיל בתרופות נגד צינון ושפעת. החלטה סופית של הנציבות האירופאית לחוות דעת זו טרם התקבלה.

הסוכנות האירופאית לתרופות, ה-EMAי(European Commission), אישרה ב-25 בינואר כי יש לנקוט באמצעים למזעור הסיכונים וכי אין להשתמש בתרופות המכילות פסאודואפדרין בחולים עם לחץ דם גבוה חמור או בלתי נשלט. כמו כן, האזהרה מופנית לחולים עם מחלת כליות חריפה או כרונית.

על פי ה-EMA, אנשי מקצוע בתחום הבריאות צריכים להורות למטופלים להפסיק להשתמש בתרופות אלו באופן מיידי אם הם מפתחים תסמינים של PRES או RCVS, כגון כאב ראש חמור עם הופעה פתאומית, תחושת בחילה, הקאות, בלבול, התקפים והפרעות ראייה. הגבלות ואזהרות אלו כבר כלולות במידע על תרופות עם רכיב זה כדי להפחית סיכונים איסכמיים קרדיווסקולריים.

בעקבות ההודעה ביקש היום (ה') משרד הבריאות להבהיר כי אינו מזהיר את הציבור מפני שימוש בתרופות נגד צינון ושפעת. "יש לקחת תרופות ככל ויש בכך צורך בהתאם למצב רפואי ובהתייחס להתוויות הכתובות בעלון לצרכן ובהתאם להנחיות הרופא המטפל", צוין בהודעת משרד הבריאות.

התרופות שבהן החומר הפעיל נמצא הן תרופות פופולריות הניתנות רובן ללא מרשם רופא, ביניהן: סינופד, היסטופד, דקסמול קולד, דקסמול סינוד וקולד, פארמול אף ושיעול, נורופן צינון ושפעת, ברונכולט סירופ ופורטה, אקמול צינון ושפעת, אדוויל קולד וסינוס.

במשרד הבריאות נמסר כי הוא עוקב כל העת אחרי מידע בטיחותי מישראל ומרשויות בריאות גדולות בעולם, בהן ה-EMA וה-FDA, ומקיים הערכות בטיחות ותועלת ובוחן את הצורך בפעולות מזעור סיכונים במידה שנדרש לכך. משרד הבריאות ממשיך להעריך את הנושא ונוקט באמצעים הנדרשים למזעור סיכונים אלה אל מול חברות התרופות.

בשלב זה, נמסר, יש להיצמד להנחיות הקיימות בעלוני התכשירים המכילים את החומר הפעיל פסאודואפידרין, בהן כתוב כי אין להשתמש בתכשיר בנוכחות מחלות לב וכלי דם ומצבים רפואיים אחרים, המעלים את הסיכון לתופעות לוואי הנובעות מהפחתה בזרימת הדם".

כזכור וכפי שפורסם בדוקטורס אונלי, אשתקד הודיעה ועדת הבטיחות של סוכנות התרופות האירופאית כי החלה בבדיקת תרופות המכילות פסאודואפדרין בעקבות חשש שנטילתן גורמת לסיכון לתסמונת אנצפלופתיה הפיכה ותסמונת התכווצות כלי הדם המוחיים, מצבים המשפיעים על כלי הדם במוח. במקביל הודיע משרד הבריאות כי החל בבדיקת החשדות. העדויות התקבלו בסוכנות התרופות האירופאית על ידי מספר מצומצם של אנשים שנטלו את התרופות וחוו תופעות לוואי קשות.

נושאים קשורים:  פסאודואפידרין,  משרד הבריאות,  תופעות לוואי,  חדשות,  תרופות לצינון,  תרופות
תגובות