חדשות

צריכת משקאות דיאט נקשרה לסיכון לפרפור פרוזדורים

ניתוח נתונים מביובנק הבריטי מצא סיכון גבוה ב-20% לקצב לב שאינו סדיר בקרב מי ששותים שני ליטרים או יותר בשבוע של משקאות דיאט עם ממתיקים מלאכותיים

משקאות קלים, משקאות דיאט. אילוסטרציה

צריכת משקאות ממותקים בסוכר או בממתיקים מלאכותיים קשורה לסיכון מוגבר לקצב לב לא סדיר. כך עולה ממחקר שפורסם השבוע בכתב העת Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology של איגוד הלב האמריקאי (AHA).

גם שתיית מיץ טבעי מעלה את הסיכון לפרפור חדרים על פי המחקר, אולם בשיעור נמוך יותר. החוקרים ממליצים על שתיית מים.

ניתוח של נתוני בריאות בביובנק הבריטי מצא סיכון גבוה ב-20% לפרפור פרוזדורים (AFib) אצל אנשים שאמרו שהם שותים שני ליטר או יותר בשבוע של משקאות ממותקים בממתיקים מלאכותיים (דיאט) בהשוואה למי שאינו שותה כמות כזו של משקאות עם ממתיקים מלאכותיים. הסיכון לפרפור חדרים היה גבוה ב-10% בקרב אנשים שאמרו שהם שותים כמויות דומות של משקאות ממותקים בסוכר. שתיית ליטר אחד או פחות של מיץ טהור, כמו 100% מיץ תפוזים או ירקות, היתה קשורה לסיכון נמוך ב-8% לפרפור פרוזדורים.

המחקר התצפיתי לא הצליח לאשר אם המשקאות הממותקים גרמו לפרפור החדרים, אך גם לאחר בדיקת הרגישות הגנטית, הקשר בין שתיית משקאות ממותקים לפרפור חדרים נותר.

מחקר גדול זה הוא בין הראשונים להעריך קשר אפשרי בין משקאות ממותקים או ממותקים מלאכותית לבין פרפור פרוזדורים, שמגביר את הסיכון לשבץ פי חמישה.

"ממצאי המחקר שלנו אינם יכולים להסיק חד משמעית כי משקה אחד מהווה יותר סיכון בריאותי בשל המורכבות של התזונה שלנו וכיוון שאנשים מסוימים יכולים לשתות יותר מסוג אחד של משקה", אמר המחבר הראשי של המחקר, ד"ר נינגיאן וואנג, חוקר בבית החולים העם התשיעי של שנחאי ובבית הספר לרפואה של אוניברסיטת שנחאי. "עם זאת, בהתבסס על הממצאים הללו, אנו ממליצים לאנשים להפחית או אפילו להימנע ממשקאות ממותקים במידת האפשר. גם משקאות דלי סוכר ודלי קלוריות הממותקים באופן מלאכותי עלולים להוות סיכון בריאותי", אמר.

החוקרים סקרו נתונים משאלונים תזונתיים ונתונים גנטיים של יותר מ-200,000 בני 37 עד 73, שלא סבלו מפרפור חדרים, בין השנים 2006 ל-2010 שנתוניהם נוספו למאגר הביובנק הבריטי. 55% מהם היו נשים. דגימות דם נאספו מהמשתתפים כדי להעריך את הסיכון הגנטי לפרפור חדרים והם ענו על שאלונים לגבי התזונה שלהם חמש פעמים בין אפריל 2009 ליוני 2012. בעשר שנות המעקב היו 9,362 מקרים של פרפור חדרים בקרב משתתפי המחקר.

עוד מצאו החוקרים כי נשים צעירות עם אינדקס מסת גוף (BMI) גבוה יותר ושכיחות גבוהה יותר של סוכרת מסוג 2 נטו לצרוך יותר משקאות דיאט בעוד שגברים צעירים, בעלי אינדקס מסת גוף גבוה עם שכיחות גבוהה יותר למחלות לב וממעמד סוציואקונומי נמוך, נטו לשתות משקאות ממותקים.

עוד מצאו כי מי ששתו משקאות ממותקים ומיץ פרי היו בסבירות גבוהה יותר לצריכה גבוהה יותר של סך הסוכר יחסית למי ששתו משקאות דיאט.

גם עישון עשוי גם להשפיע על הסיכון לפרפור חדרים. החוקרים מצאו כי מעשנים ששתו יותר משני ליטרים של משקאות ממותקים בשבוע היו בסיכון גבוה ב-31% לפרפור פרוזדורים, בעוד שלא נרשמה עלייה משמעותית בסיכון למעשנים לשעבר או אנשים שמעולם לא עישנו.

החוקרים בדקו גם רגישות גנטית לפרפור חדרים ומצאו כי הסיכון לפרפור חדרים היה גבוה עם צריכת יותר משני ליטרים משקאות דיאט בשבוע ללא קשר לרגישות הגנטית.

"למרות שהמנגנונים המקשרים בין משקאות ממותקים לבין הסיכון לפרפור פרוזדורים עדיין לא ברורים, יש מספר הסברים אפשריים לקשר, כולל תנגודת לאינסולין ותגובת הגוף לממתיקים שונים", אמר ד"ר וואנג.

נושאים קשורים:  ממתיקים מלאכותיים,  משקאות דיאט,  פרפור פרוזדורים,  חדשות,  מחקרים
תגובות
11.03.2024, 19:19

סכרת. לא סוכרת.